logo Magnesia

Magnesium. Energiaa kehollesi.

Miten magnesium auttaa?

Magnesium. Energiaa kehollesi.

Magnesium on kaikille eläville olennoille elintärkeä luonnon hivenaine. Sitä tarvitaan aineenvaihduntaprosesseihin, jotka tuottavat kasvien ja eläinten elämää ohjaavaa energiaa.

Kehossasi pitäisi olla jatkuvasti noin 30 grammaa magnesiumia. Niinkin pieni määrä voi ehkäistä väsymystä ja stressiä tehokkaasti.

Magnesium vaikuttaa yli 300 aineenvaihduntareaktioon kehossasi. Siksi sen puute voi helposti johtaa terveysongelmiin.

Perustietoa magnesiumista

Magnesium on välttämätön hivenaine kaikille eliömuodoille. Kiitos sen, metaboliset prosessit tuottavat energiaa, joka ohjaa kasvien ja eläinten elämää.

Kasveissa se esiintyy klorofyllinä – lehtivihreänä, joka muuttaa hiilidioksidin hapeksi. Siksi magnesiumia kutsutaan elämän alkuaineeksi.

  • Magnesium on myös sen latinankielinen nimi.
  • Magnesiumin löysi Sir Humphry Davy vuonna 1808.
  • Se on yksi kymmenestä maankuoren yleisimmästä alkuaineesta.
  • Sitä löytyy kivistä ja merivedestä.
  • Vihreät kasvit ovat hyvä magnesiumin lähde.

Magnesiumia on käytetty parannustarkoituksessa jo muinaisessa Kreikassa Magnesia-nimisellä alueella - jolta se on saanut nimensäkin. Magnesiumin puutteen seurauksia kaavoitti ensimmäisenä E. B. Flink vuonna 1956.

Haluaisitko saada selville magnesiumtasosi? Tee testi!

Miksi magnesium on meille tärkeää?

Magnesium on välttämätöntä lähes 350 aineenvaihduntareaktiolle kehossamme. Magnesium sitoo entsyymejä, jotka osallistuvat energia-aineenvaihduntaan, proteiinisynteesiin ja DNA:N muodostukseen. Sillä on avainrooli kalsiumin ja kaliumin imeytymisessä.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa kehomme kannalta? Magnesium tukee lihasten ja hermoston toimintaa samalla kun se ylläpitää sydämen tasaista rytmiä ja vahvaa immuunijärjestelmää. Yhdessä kalsiumin kanssa se pitää luut ja hampaat terveinä.

Kaikkea tätä varten tarvitset vain noin 25-30 grammaa magnesiumia kehoosi. Eniten magnesiumia on luissa (70%) ja lihaksissa (27%); pienemmässä määrin sitä on rasvakudoksessa, punasoluissa ja veriseerumissa. Tiesitkö, että magnesium on solujemme toiseksi yleisin hivenaine kaliumin jälkeen?

Mitä terveysongelmia voi aiheutua magnesiumin puutteesta?

Paljonko magnesiumia tarvitsemme?

Ylläpitääksemme kehomme ihanteellisia magnesiumtasoja meidän tulisi saada noin 375 mg (suositusarvo) magnesiumia päivittäisestä ruoastamme ja juomastamme. Suositus totta kai vaihtelee elämäsi aikana.

Paljonko magnesiumia tarvitset?

LapsetMiehetNaiset
Alle 3-vuotiaat: 80 mg Alle 18-vuotiaat: 410 mg Alle 18-vuotiaat: 360 mg
(raskaana olevat naiset 400 mg)
4 – 8-vuotiaat: 130 mg 18 – 30-vuotiaat: 400 mg 18 – 30-vuotiaat: 310 mg
(raskaana olevat naiset 350 mg)
9 – 13-vuotiaat: 240 mg yli 30-vuotiaat: 420 mg yli 30-vuotiaat: 320 mg
(raskaana olevat naiset 360 mg)

Yleensä kehoomme imeytyy vain kolmasosa päivittäisestä suosituksesta (RDI). Paljon riippuu toki siitä, miten kehosi pystyy käsittelemään magnesiumia. Magnesiumin saanti tulisi räätälöidä terveydentilasi ja elämäntapojesi mukaan.

Kenen tulisi lisätä magnesiumin saantiaan?

  • Raskaana olevien ja imettävien naisten;
  • Fyysisesti aktiivisten ihmisten (urheilijoiden tai fyysistä työtä tekevien);
  • Yli 50-vuotiaiden;
  • Sydänsairautta tai diabetesta sairastavien.

Diabeetikkojen tulisi olla hyvin varovaisia, sillä pienikin magnesiumin saannin väheneminen saattaa lisätä diabetekseen liittyvien komplikaatioiden esiintymistä (verkkokalvo- ja munuaissairauksia). Myös henkilöiden, jotka hikoilevat paljon ja usein, juovat usein alkoholia tai syövät reseptilääkkeitä (esim. diureetteja, antibiootteja, ehkäisypillereitä) tulisi seurata magnesiumin saantiaan.

Kuinka voimme tehokkaasti täydentää kehomme magnesiumtasoja?

Mitkä ovat magnesiumin puutteen oireet?

Magnesiumin puutteen oireet saattavat muistuttaa tiettyjen sairauksien oireita. Jos terveysongelmasi jatkuvat lisättyäsi magnesiumin saantiasi, sinun tulisi kysyä neuvoa lääkäriltäsi.

Mitä tulisi tarkkailla - tai magnesiumin puutteen yleisimmät oireet:

  • Nopea väsyminen fyysisen rasituksen aikana (aamuväsymys);
  • Keskittymisvaikeudet, unettomuus;
  • Lisääntynyt stressi- ja masennusherkkyys;
  • Usein esiintyvät päänsäryt ja sydämentykytykset;
  • Lihaskrampit, silmäluomen nykiminen;
  • Hauraat kynnet ja hiukset, hiustenlähtö.

Magnesiumin puute on elintasosairauksien tyypillinen oire – diureeteilla hoidetun korkean verenpaineen, diabeteksen tai maksakirroosin (erityisesti alkoholisteilla).

Vanhuksetkin kuuluvat riskiryhmään. Magnesium ei imeydy heidän kehoonsa helposti ja he käyttävät usein lääkkeitä, jotka haittaavat magnesiumin imeytymistä.

Miten voit muuttaa ruokavaliotasi lisätäksesi magnesiumin saantiasi?

Miksi ruokavaliomme sisältää vähän magnesiumia?

Ilmastonmuutoksen takia kasvattamamme kasvit sisältävät vähemmän magnesiumia. Alhaisempi magnesiumsisältö johtuu happosateesta, magnesiumin huuhtoutumisesta maa-aineesta ja maataloustuotannon kasvusta.

Lisäksi monissa tapauksissa ruokavalion rakenne estää ruoassa jäljellä olevan, muutenkin jo riittämättömän magnesiumin imeytymisen. Tyypillisiä esimerkkejä ovat muuten hyödylliset kuidut, rasvat tai rasvahapot, jotka sitovat magnesiumia ja estävät siksi sen imeytymistä kehoomme.

Mikä voi estää meitä täydentämästä magnesiumtasojamme?

  • Runsaasti kalsiumia, fosfaatteja ja sinkkiä sisältävien ruoka-aineiden syöminen;
  • B1-, B2- ja B6-vitamiinien puute;
  • Ruokavalion korkea kuitupitoisuus;
  • Suuri rasvan ja hiilihydraattien saanti.

Miksi magnesiumvarastoja pitäisi täydentää? Lue mitä hyötyä siitä on kehollesi.

Miten magnesium voi auttaa meitä?

Magnesiumilla on olennainen rooli kehon energiantuotannon kiihdyttämisessä. Se parantaa kehomme solujen hapenkäyttöä ja pitää kehomme terveenä. Siksi se pitää meidät hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa.

Stressi

Polkaistakseen itsensä käyntiin stressin aikana kehomme solut vapauttavat magnesiumia ja imevät itseensä kaliumia. Siksi magnesiumin saantia tulee lisätä stressitilanteessa.

Väsymys ja päänsäryt

Magnesium ehkäisee tehokkaasti väsymystä ja uupumusta. Koska magnesium tukee verenkiertoa ja vapauttaa kireitä lihaksia, se voi lievittää tehokkaasti päänsärkyä.

Keskittyminen ja keskushermosto

Magnesium on elintärkeää keskushermoston ja aivojen toiminnalle. Se auttaa meitä keskittymistä vaativissa tilanteissa (esim. töissä tai opiskellessa).

Solujen uusiutuminen

Magnesium on olennaista solujen jakautumis- ja uudistumisprosesseille.

Sydämen toiminta

Riittävä magnesiumin saanti vähentää korkean verenpaineen ja sydämen rytmihäiriöiden todennäköisyyttä.

Diabetes

Diabeetikoille magnesium on äärimmäisen tärkeää, koska se säätelee sokerista saatavaa energiaa ja osallistuu insuliiniaineenvaihduntaan. Lisäksi se ehkäisee diabetekseen liittyvien komplikaatioiden kehittymistä.

Useat tutkimukset ovat toinen toisensa jälkeen osoittaneet, että diabeetikoilla on alhaisemmat magnesiumtasot, ja että heidän pitäisi ottaa säännöllisesti magnesiumtäydennystä.

Urheilu

Magnesium vastaa energiantuotannosta. Lisäksi se rentouttaa lihaksia ja auttaa ehkäisemään lihaskramppeja. Varmista, että muistat tankata magnesiumia liikkuessasi!

Muut hivenaineet

Magnesiumin puute voi haitata huomattavasti muiden hivenaineiden, kuten kaliumin, fosfaattien, kalsiumin ja natriumin imeytymistä. Siksi on erityisen tärkeää huolehtia magnesiumvarastoistaan.

Magnesium pitää myös luut ja hampaat lujina sekä kynnet ja hiukset terveinä.